Home » Blog » De 5 geboden van jonge managers

De 5 geboden van jonge managers

Als jonge manager een team leiden. Makkelijker gezegd dan gedaan. Wij hebben gelukkig dé oplossing. Hou je aan deze 5 geboden, a.k.a. de grootste beginnersfouten van jonge/ nieuwe managers, en je team zal je aanbidden. Read and learn.

1. Gij zult de schuld niet doorschuiven 

Missen is menselijk. Toch kan een manager er beter voor zorgen dat zijn/ haar team loopt als een geoliede machine. Waarom? Wel, een team dat goed op mekaar is ingespeeld, zorgt voor een aangename werksfeer en vooral betere resultaten.   

Samen uit, samen thuis. Dat is de mentaliteit van een goede manager. Alleen wordt die nogal eens vergeten. Fouten doorschuiven uit angst om er zelf verantwoordelijkheid voor te nemen. Het komt vaak voor. Missers in een team zijn meestal terug te leiden naar missers op leiderschapsniveau. Een goede manager durft de schuld op zich nemen. 

Wist je dat verantwoordelijkheid doorspelen, zorgt voor argwaan en verstoorde relaties? Trap daarom niet in die val en vermijd slechte prestatie. 

2. Gij zult niet gaan lopen met de eer 

Elk falen is een teamprestatie, gelukkig geldt hetzelfde ook voor elk succes. Bekijk het zoals een teamsport. Een punt scoren in een voetbalwedstrijd bijvoorbeeld is net zo goed de verdienste van degene die de voorzet gaf als van degene die de bal binnen tikt. De hele ploeg deelt de euforie van die goal. Hetzelfde geldt op de werkvloer. Taak van de manager: iedereen van het team betrekken in successen.  

Voordeel van jonge managers: ze zijn enorm leergierig en willen zich bewijzen. Nadeel van jonge managers: ze durven zichzelf, en enkel zichzelf, op de borst kloppen en alleen met de eer gaat lopen.  

3. Gij doet niet aan slechte communicatie 

Absoluut vermijden als nieuwe manager: je team terug katapulteren naar een tijd waarin extreme horizontale hiërarchie heerste. Plaats je als manager niet boven je team.   

Een goede manager geeft niet enkel bevelen, maar staat zijn team bij. Goede communicatie tussen de manager en de teamleden is daarvoor de basis. Werknemers die zich niet geapprecieerd voelen of waarbij het overzicht ontbreekt. Het zijn maar enkele voorbeelden van slechte interne communicatie.  

Betrek als manager je team in je beslissingen en schets een context. Dat zorgt meteen voor begrip en inzicht. 

4. Gij grijpt snel in bij problemen 

Pak problemen, misverstanden, miscommunicatie meteen aan. Zo vermijd je dat ze escaleren. Als manager ben je niets met een ‘laissez-faire’- of ‘het lost zichzelf wel op’-mentaliteit, integendeel. Problemen laten liggen tot ze zich opstapelen, is een valstrik waar veel ‘onervaren’ managers intrappen. 

5. Gij zult u team niet bedelven onder het werk 

Je bent als manager part of the team, so act like it. Rapporteer naar je bazen als je merkt dat je team hun werk niet meer optimaal kan uitvoeren, bijvoorbeeld in een periode wanneer er veel werk binnenkomt. Zo grijp je tijdig in (tip 4), sta je je team bij (tip 3), zorg je voor goede communicatie (tip 2) en neem je je verantwoordelijkheid op (tip 1). 

Deel deze pagina:

Gerelateerde Artikelen

5 managing tips om uit te proberen

Het internet staat vol met tips over hoe je je team moet leiden en welke strategie je moet gebruiken...

Een coachende pet voor elke manager?

Dat managers verschillende rollen hebben, weten we allemaal. Het vergt een flexibiliteit waar we nie...

Echt leiderschap in dienst van mens en maatschappij

De demografische tendensen liegen er niet om – talent wordt schaars en zal in de komende jaren schaa...