Stedelijk Onderwijs Antwerpen bereidt haar kandidaat-directeurs voor op leidersrol

De vraag: kandidaat-directeurs voorbereiden op hun rol als “leider”

Het resultaat?

Project in één oogopslag:

  • De vraag: kandidaat-directeurs voorbereiden op hun rol als “leider”
  • De weg: 2 trainingsdagen coachend en situationeel leidinggeven ingebed in een breder ontwikkelingstraject
  • Het resultaat: toekomstige directeurs zijn beter voorbereid op hun rol als leider

Het verhaal:

Leiding geven in een scholengemeenschap is een mooie uitdaging. Leerkrachten beschikken over de nodige competenties om met jongeren om te gaan. Willen zij de functie van directeur van een school bekleden, dan worden echter heel andere competenties vereist. Zo zijn de manier waarop ze communiceren met de leerkrachten en met andere stakeholders, het uitwerken en verwoorden van hun visie en hoe ze mensen kunnen overtuigen om mee te stappen in de aan gang zijnde veranderingen zeer belangrijk.

Daar slechts een handvol kandidaat-directeurs dergelijke competenties meester zijn, krijgen zij best de nodige begeleiding en opleiding om zich die leiderschapscompetenties en attitudes eigen te maken. In samenwerking met Sascha Luyckx — Coördinator Talentontwikkeling & Communicatie bij het Service- en Coörindatiecentrum van het Stedelijk Onderwijs — ontwikkelden Kris Vanhoof, Els Van Laecke en Eva Pareyn een gevarieerd en zeer praktisch pakket. Zo konden een 60-tal kandidaat-directeurs hun leiderschapscompetenties bijschaven en zich voorbereiden op hun rol als leider.

Het ontwikkelingstraject was opgebouwd uit zes modules.
Vier modules
zijn verzorgd door het Stedelijk Onderwijs Antwerpen:

  • Intakegesprekken waarin HR voornamelijk polste naar gedrevenheid en motivatie.
  • Self-assessment van persoonlijke leiderschapscompetenties, kernkwaliteiten en ontwikkelingspunten.
  • Workshops rond de rol van de directeur en rond de waarden en de visie van de organisatie.
  • Bijspijkeren van presentatie- en improvisatievaardigheden.

Twee modules waren in handen van The Coaching Square, in samenwerking met Jobpunt Vlaanderen:

  • Coachend leidinggeven –met aandacht voor het maken van heldere afspraken rond doelstellingen en er op een vragende manier mee aan de slag gaan (GROW-model), dit ter vervanging van een eerder directieve stijl van leidinggeven.
  • Situationeel leidinggeven – hier vroegen we de deelnemers om een speciaal voor het onderwijs ontwikkelde vragenlijst in te vullen. Op basis van concrete situaties konden zij hun reacties als leider aanduiden en zo een zicht krijgen op hun natuurlijke leiderschapstijl. In de training zelf overliepen we dan verschillende stijlen van leiding geven.

Deze 2 trainingsdagen werden op zaterdag gegeven zodat deze perfect pasten in het schema van de leerkrachten. In de drie groepen kwamen o.a. volgende thema’s aan bod: het toepassen van het GROW model van coachend leidinggeven, het opbouwen van een goede verbinding tijdens een gesprek, het gestructureerd starten, leiden en sluiten van een gesprek, actief luisteren, inzicht in leiderschapstijlen en hoe de stijl aanpassen aan een situatie, en ontwikkelingsgerichte en waarderende feedback geven en ontvangen.
Dankzij een juiste afwisseling tussen theorie en concrete oefeningen, aangepast aan de behoeften van het onderwijs, namen alle deelnemers concrete leerpunten mee naar huis.

Een programma met tastbaar succes!

Intussen zijn alvast een aantal mensen die deelnamen aan ons programma directeur geworden in één van de scholen van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Deze doorstroom is een mooi resultaat van deze schitterende samenwerking. Bovendien staan de nieuwe directeurs steviger in hun schoenen om collega’s zowel individueel als in groep aan te sturen.

Wij zijn heel fier dat we ook volgend jaar gekozen worden als partner voor de ontwikkeling van de toekomstige directeuren van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

De deelnemers aan het woord:

"Er is zelden op voorhand veel animo in een groep om rollenspelen/reële situaties na te spelen, maar al doende blijkt dat dit toch érg leerrijk is. De theorie is één ding, maar terwijl je bezig bent, blijkt dat het toepassen van die theorie - in iets of wat afwijkende situaties - niet meteen vanzelfsprekend is."

"Erg knap vond ik dat de trainer na de eerste sessie — waar ze op weerstand stuitte — haar aanpak veranderde. Elke deelnemer werd in zijn eigenheid gerespecteerd, en dat wekte wederzijds respect op."

"Ik heb heel wat bijgeleerd: praktische modellen: actief luisteren, backtracken, feedback, GROW fasen bij de verschillende stijlen. Allemaal super boeiend en heel wat stof tot nadenken."


Deel deze pagina: